Klachtenregeling
Uw kind is bij kinderdagverblijf Pomponella in goede handen. Echter een enkele keer kan er iets voorvallen waar u het niet mee eens bent. Werken en omgaan met kinderen en ouders is mensenwerk en helaas maken mensen soms fouten. Als u vindt dat wij fouten hebben gemaakt, ons niet aan onze afspraken houden of u niet correct hebben benaderd, horen wij dat graag van u. Wij staan open voor uw mening en kunnen leren van uw opmerkingen en aanbevelingen.
Wij vinden het prettig wanneer u zo snel mogelijk reageert indien er klachten zijn. Uitstel maakt het alleen maar moeilijker waardoor dingen zich kunnen opstapelen. Het beste kunt u uw klacht bespreken met degene die het aangaat.
Indien na een gesprek de klachten niet zijn opgelost, kunt u een klachtenformulier invullen en inleveren bij de groepsleiding. Wij bespreken de klachten intern en nodigen u vervolgens uit voor een gesprek. Indien mogelijk �kunnen we uw klacht tijdens �het gesprek al oplossen of kan worden bekeken of meer onderzoek nodig is. Vijf werkdagen na het gesprek krijgt u een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van de klacht. Hierin vindt u de omschrijving van de klacht, de eventuele oplossing en of er nog verder onderzoek zal plaats vinden.
Als verder onderzoek nodig is, krijgt u na 20 werkdagen bericht over de stand van zaken en de eventuele maatregelen die zijn genomen of genomen gaan worden.
De kinderopvang kent een uitgebreide regeling op het gebied van klachten en geschillen. Deze staan in de Wet kinderopvang, de algemene voorwaarden en de wet klachtrecht.
Vanaf 1 januari 2016 is kinderdagverblijf Pomponella aangesloten bij;
De Geschillencommissie
Postadres:
Postbus 90600
2509 LP Den Haag
Tel. nr.: �070-310 53 10
U kunt bij de Geschillencommissie ten alle tijden terecht, ook zonder vooraf uw klacht op de locatie besproken te hebben.
Bijlage: Geschilartikel Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
�
- De ouder/ oudercommissie dient de klacht eerst bij de ondernemer in� te dienen.
- Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum �waarop de ouder/ oudercommissie de klacht bij de ondernemer, schriftelijk of in een door de Commissie te bepalen vorm bij de Geschillencommissie� Kinderopvang en Peuterspeelzalen (hierna: Geschillencommissie) aanhangig worden gemaakt.
- Geschillen kunnen zowel door de ouder/ oudercommissie als door de ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl).
- Wanneer de ouder/ oudercommissie een geschil� aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien� de ondernemer een geschil aanhangig wil maken, moet hij de ouder/ oudercommissie schriftelijk of in een andere passende vorm vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de gewone rechter aanhangig te maken.
- De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via www.degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. Voor de behandeling van een geschil door de Geschillencommissie is een vergoeding verschuldigd.
- Uitsluitend de hierboven genoemde Geschillencommissie dan wel de gewone rechter is bevoegd van geschil kennis te nemen.